موتور سازی بدون برق: بررسی مکانیزم «Engine Builder» در بازیهای رومیزی
مکانیزم موتور مولد (Engine Builder) یکی از مکانیزمهایی است که درصد خوبی از بازیهای امروزی کم و بیش از آن در بطن گیمپلی خود استفاده میکنند و جالب آن است که این مسئله موجب تکراری و خسته کننده شدن این مکانیزم نشده و همچنان شاهد ایدههای جدید در گیمپلی بوردگیمها با بهره گیری از این مکانیزم هستیم. البته باید ذکر کرد که در اینجا ما با سیلندر و پیستون سر و کار نداریم و منظور از موتور، در واقع اجزائی است که به طور جداگانه اما هماهنگ برای یک هدف خاص فعالیت میکنند.
یکی از موهبات بوردگیمهای مدرن، استفادهی دقیقتر و جدیتر از اصول طراحی بازی است که موجب شده تا روند بازیها از مکانیزمهای معنادارتر و بهبود یافتهتری برخوردار شوند. در گذشتهی نه چندان دور عمدهی بازیها شامل چند مکانیزم ساده و عموما تکراری در روند بازی خود بودند که امکان گسترش بیشتر این صنعت را از آن سلب میکرد.
بعضی از مکانیزمهایی که در بازیهای رومیزی مدرن شاهد آنها هستیم، آنقدر پتانسیل بالایی برای استفاده در گیمپلی دارند که با وجود استفادهی گسترده از آنها در بردگیمهای مختلف، همچنان در هر بازی به طرز متفاوتی ظاهر میشوند و همین موضوع سبب میشود تا طراحان بسیاری سراغ استفاده از این مکانیزمها در بازی خود بروند.
مکانیزم موتور مولد (Engine Builder) یکی از همین مکانیزمها است که درصد خوبی از بازیهای امروزی کم و بیش از آن در بطن گیمپلی خود استفاده میکنند و جالب آن است که این مسئله موجب تکراری و خسته کننده شدن این مکانیزم نشده و همچنان شاهد ایدههای جدید در گیمپلی بوردگیمها با بهره گیری از این مکانیزم هستیم. البته باید ذکر کرد که در اینجا ما با سیلندر و پیستون سر و کار نداریم و منظور از موتور، در واقع اجزائی است که به طور جداگانه اما هماهنگ برای یک هدف خاص فعالیت میکنند.
نحوهی عملکرد
مکانیزم موتور مولد از جمله مکانیزمهایی است که وجود آن را در بازی میتوانید به راحتی تشخیص دهید و گاهی برای تشخیص آن، حتی شنیدن خلاصه توضیحات بازی نیز کافی است. در اینگونه بوردگیمها، بازی خود را با امکانات اندکی که برای شما منابع کمی تولید میکنند آغاز میکنید و به مرور، با صرف کردن همان منابع در راه ارتقای خود، منابع بیشتری به دست میآورید و به همین شکل یک چرخهی درآمد و ارتقا در بازی شما شکل میگیرد که از طریق آن خود را به پیروزی در بازی نزدیکتر میکنید.
دلایل محبوبیت
این مکانیزم به علل گوناگون هم نزد طراحان و هم مخاطبان محبوب است و هر گروه دلایل متفاوتی برای علاقه شان به موتور مولد دارند.
برای مخاطب ساخت این موتور میتواند بسیار لذت بخش باشد، شاید بتوان آن را با خصلت توسعه گرایی انسانها توجیه کرد. بازیکنان با استفاده از تولیدات اندک خود کم کم تجهیزات بیشتری خریداری میکنند و برای ذره ذرهی منابع خود برنامه ریزیهای کوتاه و بلند مدت انجام میدهند تا در نهایت با اضافه کردن بخشهای جدید به موتور خود، آن را تقویت کنند. در ادامه آن بخشهای جدید به کمک آن بازیکن آمده و حاصل دسترنجش را به او میچشانند.
وقتی که پس از مدتی بازیکن به موتور خود مینگرد، حس والدینی را دارد که فرزند خود را با فکر و تلاش پرورش داده و اکنون آن فرزند به فردی قدرتمند و قابل ستایش تبدیل شده که مایهی افتخار خانوادهی خود است. در واقع همین حس بهره بردن از نتایج زحمات است که برای بازیکنان خوشایند است تا در اواخر بازی به موتور خود بنگرند و بگویند که تمام این موتور قدرتمند را خود از هیچ ساختهاند.
اما طراحان بازی دلایل متفاوتی برای علاقهی خود به این مکانیزم دارند، هرچند که نمیتوان تقاضای جامعهی مخاطب به اینگونه بازیها را با تمایل آنان در طراحی آنها بی ربط دانست. یکی از دلایل اصلی علاقهی طراحان را میتوان امکانات فوق العادهی این مکانیزم برای ایجاد توازن در روند بازی دانست. از آنجایی که اصولا ایجاد موتور مولد به وسیلهی ابزاری مانند کاشیها (Tile) و یا کارتها انجام میشود، طراح میتواند عمدهی توازن بازی را بر دوش آنها سوار کند و با تنوع بخشیدن به آنها، بازی خود را متوازن کند. این روش به قدری موثر است که حتی میتواند تا حدی بار توازن سایر مکانیزمهای بازی را به دوش بکشد.
همچنین امکان استفاده از متن بر روی این اجزا، دست طراح را حتی بیش از گذشته باز میکند و میتواند با استفاده از این متون در موارد استثنائی که قوانین بازی جلوی ایجاد توازن را میگیرند، آنها بدون اینکه مجبور به توضیحات اضافی در دفترچهی راهنما بشود، بشکند.
از دلایل دیگر علاقهی طراحان به این مکانیزم گسترده بودن آن است. به عنوان مثال طراحی یک بازی با استفاده از مکانیزم کارگر گذاری (Worker Placement) کار پر چالشی از بابت آنکه تکراری از آب در نیاید به حساب میآید. اما موتور مولد با وجود اینکه در بسیاری از بازیها به کار برده میشود، همچنان با استفاده از خلاقیتهای کوچک به مقدار زیادی تغییر میکند و حس تکراری بودن را از آن میگیرد.
مثالهایی از بازیهای Engine Builder
گستردگی استفاده از این مکانیزم خوشبختانه به ما این امکان را میدهد که عنوانهای بسیاری را بتوانیم نام ببریم که هرکدام به اندازهی سهم خود از این مکانیزم استفاده کردند. میتوان گفت بهترین بازیای که تا کنون از موتور مولد در روند بازی خود استفاده کرده، بازی ترافورمینگ مارس «Terraforming Mars» است . در این بازی مقدار بسیار زیادی کارت وجود دارد که شما را در ساخت موتورتان یاری میدهند. نکتهی جالب اینجاست که کارت «بد» یا حتی «کمتر خوب» در این بازی وجود ندارد و تقریبا هر کارت بازی با در نظر گرفتن هزینهی ساخت و امکاناتی که به شما ارائه میدهد، یک کارت فوق العاده به حساب میآید. همچنین استفادهی درست از قابلیتهای ترکیبی کارتها با یکدیگر، حسی شبیه به سرهم کردن اجزا یک پازل را به شما میدهد که چنین نکتهای در بازی را میتوان اوج هنر طراح آن دانست.
بازیهای بسیار دیگری نظیر اسپلندور (Splendor)، سایث (Scythe)، کورنا (Caverna)، و بسیاری از بازیهای مشهور دیگر هر یک کم و بیش از این مکانیزم به نوعی در گیمپلی خود بهره بردند که متفاوت بودن این بازیها با یکدیگر پتانسیل بالای این مکانیزم را نمایش میدهد.
جمع بندی
در دنیای بازیهای رومیزی، مکانیزمهای گوناگونی وجود دارند که هر کدام ویژگی و کاربرد خاص خود را دارند، اما کمتر مکانیزمی را میتوان یافت که تا این حد بتواند در سبکهای مختلف بازی استفاده شود، بدرخشد و در عین حال، تکراری هم نشود. اگر صادقانه به این مکانیزم بنگریم و خصوصیات بی نظیر آن را بسنجیم، آنگاه در مییابیم که این حجم از استفاده توسط طراحان و استقبال مخاطبان از این مکانیزم، بی علت نیست.
مکانیزم موتور مولد (Engine Builder) یکی از مکانیزمهایی است که درصد خوبی از بازیهای امروزی کم و بیش از آن در بطن گیمپلی خود استفاده میکنند و جالب آن است که این مسئله موجب تکراری و خسته کننده شدن این مکانیزم نشده و همچنان شاهد ایدههای جدید در گیمپلی بوردگیمها با بهره گیری از این مکانیزم هستیم. البته باید ذکر کرد که در اینجا ما با سیلندر و پیستون سر و کار نداریم و منظور از موتور، در واقع اجزائی است که به طور جداگانه اما هماهنگ برای یک هدف خاص فعالیت میکنند.
یکی از موهبات بوردگیمهای مدرن، استفادهی دقیقتر و جدیتر از اصول طراحی بازی است که موجب شده تا روند بازیها از مکانیزمهای معنادارتر و بهبود یافتهتری برخوردار شوند. در گذشتهی نه چندان دور عمدهی بازیها شامل چند مکانیزم ساده و عموما تکراری در روند بازی خود بودند که امکان گسترش بیشتر این صنعت را از آن سلب میکرد.
بعضی از مکانیزمهایی که در بازیهای رومیزی مدرن شاهد آنها هستیم، آنقدر پتانسیل بالایی برای استفاده در گیمپلی دارند که با وجود استفادهی گسترده از آنها در بردگیمهای مختلف، همچنان در هر بازی به طرز متفاوتی ظاهر میشوند و همین موضوع سبب میشود تا طراحان بسیاری سراغ استفاده از این مکانیزمها در بازی خود بروند.
مکانیزم موتور مولد (Engine Builder) یکی از همین مکانیزمها است که درصد خوبی از بازیهای امروزی کم و بیش از آن در بطن گیمپلی خود استفاده میکنند و جالب آن است که این مسئله موجب تکراری و خسته کننده شدن این مکانیزم نشده و همچنان شاهد ایدههای جدید در گیمپلی بوردگیمها با بهره گیری از این مکانیزم هستیم. البته باید ذکر کرد که در اینجا ما با سیلندر و پیستون سر و کار نداریم و منظور از موتور، در واقع اجزائی است که به طور جداگانه اما هماهنگ برای یک هدف خاص فعالیت میکنند.
نحوهی عملکرد
مکانیزم موتور مولد از جمله مکانیزمهایی است که وجود آن را در بازی میتوانید به راحتی تشخیص دهید و گاهی برای تشخیص آن، حتی شنیدن خلاصه توضیحات بازی نیز کافی است. در اینگونه بوردگیمها، بازی خود را با امکانات اندکی که برای شما منابع کمی تولید میکنند آغاز میکنید و به مرور، با صرف کردن همان منابع در راه ارتقای خود، منابع بیشتری به دست میآورید و به همین شکل یک چرخهی درآمد و ارتقا در بازی شما شکل میگیرد که از طریق آن خود را به پیروزی در بازی نزدیکتر میکنید.
دلایل محبوبیت
این مکانیزم به علل گوناگون هم نزد طراحان و هم مخاطبان محبوب است و هر گروه دلایل متفاوتی برای علاقه شان به موتور مولد دارند.
برای مخاطب ساخت این موتور میتواند بسیار لذت بخش باشد، شاید بتوان آن را با خصلت توسعه گرایی انسانها توجیه کرد. بازیکنان با استفاده از تولیدات اندک خود کم کم تجهیزات بیشتری خریداری میکنند و برای ذره ذرهی منابع خود برنامه ریزیهای کوتاه و بلند مدت انجام میدهند تا در نهایت با اضافه کردن بخشهای جدید به موتور خود، آن را تقویت کنند. در ادامه آن بخشهای جدید به کمک آن بازیکن آمده و حاصل دسترنجش را به او میچشانند.
وقتی که پس از مدتی بازیکن به موتور خود مینگرد، حس والدینی را دارد که فرزند خود را با فکر و تلاش پرورش داده و اکنون آن فرزند به فردی قدرتمند و قابل ستایش تبدیل شده که مایهی افتخار خانوادهی خود است. در واقع همین حس بهره بردن از نتایج زحمات است که برای بازیکنان خوشایند است تا در اواخر بازی به موتور خود بنگرند و بگویند که تمام این موتور قدرتمند را خود از هیچ ساختهاند.
اما طراحان بازی دلایل متفاوتی برای علاقهی خود به این مکانیزم دارند، هرچند که نمیتوان تقاضای جامعهی مخاطب به اینگونه بازیها را با تمایل آنان در طراحی آنها بی ربط دانست. یکی از دلایل اصلی علاقهی طراحان را میتوان امکانات فوق العادهی این مکانیزم برای ایجاد توازن در روند بازی دانست. از آنجایی که اصولا ایجاد موتور مولد به وسیلهی ابزاری مانند کاشیها (Tile) و یا کارتها انجام میشود، طراح میتواند عمدهی توازن بازی را بر دوش آنها سوار کند و با تنوع بخشیدن به آنها، بازی خود را متوازن کند. این روش به قدری موثر است که حتی میتواند تا حدی بار توازن سایر مکانیزمهای بازی را به دوش بکشد.
همچنین امکان استفاده از متن بر روی این اجزا، دست طراح را حتی بیش از گذشته باز میکند و میتواند با استفاده از این متون در موارد استثنائی که قوانین بازی جلوی ایجاد توازن را میگیرند، آنها بدون اینکه مجبور به توضیحات اضافی در دفترچهی راهنما بشود، بشکند.
از دلایل دیگر علاقهی طراحان به این مکانیزم گسترده بودن آن است. به عنوان مثال طراحی یک بازی با استفاده از مکانیزم کارگر گذاری (Worker Placement) کار پر چالشی از بابت آنکه تکراری از آب در نیاید به حساب میآید. اما موتور مولد با وجود اینکه در بسیاری از بازیها به کار برده میشود، همچنان با استفاده از خلاقیتهای کوچک به مقدار زیادی تغییر میکند و حس تکراری بودن را از آن میگیرد.
مثالهایی از بازیهای Engine Builder
گستردگی استفاده از این مکانیزم خوشبختانه به ما این امکان را میدهد که عنوانهای بسیاری را بتوانیم نام ببریم که هرکدام به اندازهی سهم خود از این مکانیزم استفاده کردند. میتوان گفت بهترین بازیای که تا کنون از موتور مولد در روند بازی خود استفاده کرده، بازی ترافورمینگ مارس «Terraforming Mars» است . در این بازی مقدار بسیار زیادی کارت وجود دارد که شما را در ساخت موتورتان یاری میدهند. نکتهی جالب اینجاست که کارت «بد» یا حتی «کمتر خوب» در این بازی وجود ندارد و تقریبا هر کارت بازی با در نظر گرفتن هزینهی ساخت و امکاناتی که به شما ارائه میدهد، یک کارت فوق العاده به حساب میآید. همچنین استفادهی درست از قابلیتهای ترکیبی کارتها با یکدیگر، حسی شبیه به سرهم کردن اجزا یک پازل را به شما میدهد که چنین نکتهای در بازی را میتوان اوج هنر طراح آن دانست.
بازیهای بسیار دیگری نظیر اسپلندور (Splendor)، سایث (Scythe)، کورنا (Caverna)، و بسیاری از بازیهای مشهور دیگر هر یک کم و بیش از این مکانیزم به نوعی در گیمپلی خود بهره بردند که متفاوت بودن این بازیها با یکدیگر پتانسیل بالای این مکانیزم را نمایش میدهد.
جمع بندی
در دنیای بازیهای رومیزی، مکانیزمهای گوناگونی وجود دارند که هر کدام ویژگی و کاربرد خاص خود را دارند، اما کمتر مکانیزمی را میتوان یافت که تا این حد بتواند در سبکهای مختلف بازی استفاده شود، بدرخشد و در عین حال، تکراری هم نشود. اگر صادقانه به این مکانیزم بنگریم و خصوصیات بی نظیر آن را بسنجیم، آنگاه در مییابیم که این حجم از استفاده توسط طراحان و استقبال مخاطبان از این مکانیزم، بی علت نیست.
دیدگاه شما